BMW a ales să își doteze mai toate variantele diesel ale lui Seria 1 cu același propulsor indiferent de indicativ. Este un motor turbodiesel de doi litri (1.995 cmc, mai precis) oferit în diverse variante de putere în funcție de indicativul modelului: 116d are 116 CP, 118d are 143 CP, 120d 184 CP, iar 125d 218 CP. Singurul model care face notă discordantă este ecologicul 116d Efficient Dynamics care folosește un motor diesel de 1.6 litri de 116 CP, iar pe acesta am ales să-l testăm.
BMW seria 1, echipat cu pachetul M Sport, 116d, este modelul pe care noi l-am testat. Are cinci usi, 116 CP la 1/min, iar propulsorul este silențios și elastic.
Este cel mai mic model ca putere pe care îl poți alege pentru noul Seria 1, dar pentru o femeie dinamică, cu stil este mai mult decât suficient. Poate fi folosit fără probleme în trafic urban, iar la drum lung îți poate pune un zâmbetul pe buze pe care cu greu îl poți șterge.
Un element foarte importat pe care l-am apreciat foarte mult este cutia de viteze. Modelul nostru a venit cu transmisia automată opțională. Este vorba de faimoasa cutie automată BMW cu opt trepte. Este cea mai bună investiție pe care o poți face atunci când bifezi opționalele pentru acest model, deși această opțiune te costă 2.188 euro (TVA inclus). Excelentă la utilizare, este comandată prin intermediul levierului de tip joystick. Are mod sport și manual, dacă dorim să preluam controlul. Schimbările de treaptă se fac foarte rapid, iar cutia are grijă să rulăm în cea mai bună treaptă în funcție de stilul de condus livrând puterea către puntea spate într-un mod mult mai eficient. Dacă vom folosi acestă mașină predominant în traficul urban, atunci această cutie automată este obligatorie pentru că îți poate face viața mult mai ușoară.
Motorizare
BMW 116d EfficientDynamics Edition are motor diesel, cu patru cilindri dispuși în linie, cu tehnologie M Performance TwinPower Turbo ce conține turbocompresor cu geometrie variabilă a admisiei, injecție common-rail cu injectoare cu supape solenoid (presiune maximă de injecție: 1.600 bar), Capacitate: 1.598 cmc, putere maximă: 85 kW/116 CP la 4.000 rpm, cuplu maxim: 260 Nm între 1.750 și 2.500 rpm, accelerație [0-100 km/h]: 10,5 secunde, viteză maximă: 195 km/h, consum mediu de combustibil: 3,6 litri/100 km, emisii CO2: 99 g/km, standard emisii: EU5.
Consum
BMW 116d are parte de un motor extrem de eficient din punct de vedere al consumului de carburant. Bineînțeles, contează enorm modul în care exploatezi propulsorul, dar dacă abordăm un stil de condus normal fără accelerări exagerate, am reușit să obținem un consum mediu de 6.1 l/100 km. Cifra oficială dată de BMW pentru 116d cu cutie de viteze automată de 4.1 l/100 km în condiții mixte.
Funcția Auto Start Stop
Semafor roșu, ambuteiaje, lucrări la carosabil – în situațiile zilnice de condus existǎ nenumǎrate situații în care motorul funcționeazǎ la ralanti și consumǎ inutil combustibil. Funcția Auto Start Stop a BMW Seria 1 oprește motorul atunci când automobilul se oprește temporar și astfel evită consumul inutil de combustibil.
Mod ECO PRO
Modul ECO PRO te sprijină în atingerea unui stil de condus cu adevărat eficient. Imediat ce selectezi modul ECO PRO pentru un consum redus, prin schimbarea experienței de condus, sistemul inteligent intră în acțiune și – în funcție de stilul tău individual de condus – îți permite să reduci consumul de combustibil.
Sfaturile de la ECO PRO pentru un condus mai eficient prezintă informații precum accelerarea moderată, de exemplu. Tu ești cel care decide ce potențiale de economisire sunt puse în aplicare: urmarea sfaturilor ECO PRO face posibilă atingerea unei reduceri a consumului de combustibil de până la 20%*. Intervalul bonus de pe computerul de bord îți arată exact câți kilometri suplimentari poți conduce în continuare.
Dacă ești curios să afli cât de eficient conduci cu Modul ECO PRO, te poți uita la istoricul de consum. Afișajele Efficienytainment îți arată ce inovații tehnologice sunt aplicate pentru îmbunătățirea eficienței. Astfel, poți să știi când funcționează Recuperarea energiei la frânare și când este activă funcția Auto Start Stop.
Recuperarea energiei la frânare
Până acum, frânarea însemna pierdere de energie. Sistemul de Recuperare a energiei la frânare pune capăt acestui lucru, recuperând energia din timpul frânării și depozitând-o în baterie.
Interior
BMW excelează în ultima vreme la capitolul calitatea materialelor folosite la interior. Iar față de generația anterioară a Seriei 1, diferențele sunt vizibile. În plus, BMW și-a asumat criticile și a modificat Seria 1 acolo unde suferea cel mai mult: spațiul la interior. Față de generația anterioară, avem acum un habitaclu cât de cât normal. Cel de la volan și pasagerul din față stau mult mai bine, iar senzația de claustrofobie care uneori era prezentă la generația anterioară a dispărut. Și în spate lucrurile s-au îmbunătățit considerabil, deși Seria 1 plătește în continuare tribut faptului puterea este transmisă către puntea spate, iar tunelul central ocupă un spațiu destul de mare din cel destinat în mod normal pasagerilor.
Materialele pe care le-am găsit la bordul acestui model în echipare M Sports sunt de calitate superioară, iar inserțiile de aluminiu dau o notă aparte. Portbagajul este suficient de încăpător pentru un automobil din clasa sa.
Preț de achiziție
Fiind vorba de un BMW, prețurile nu sunt mici. Modelul testat de noi are un preț de bază de 26.288 euro (TVA inclus). Peste acest preț s-a adăugat prețurile opționalelor. Pachetul M Sport costă 3.3340 euro (TVA inclus), Pachetul avantaj plus costă 2.811 euro (TVA inclus) și conține volan îmbrăcat în piele, comenzi pe volan, cotieră, sistem de spălare a farurilor, senzori parcare, faruri ceață, faruri bi-xenon, aer condiționat automat și alte câteva dotări. Iar sistemul de navigație Professional costă 2.074 euro. Plus o listă lungă de alte dotări duc prețul mașinii testate la 41.887 euro (TVA inclus).
Siguranță
BMW Seria 1 a trecut examenul de testare fără probleme. Noua Serie 1 a obținut un scor general de cinci stele cu un grad de protecție al pasagerilor adulți de 91% și 83% pentru pasagerii copii. Lista de dotări standard la capitolul siguranță pentru noul BMW Seria 1 este completă acesta venind cu o serie de sisteme electronice plus un set complet de airbaguri, mai precis șase la număr.
Ținută de drum
Este capitolul unde BMW a stat mereu bine, iar noua Serie 1 nu face excepție. Chiar și Seria 1 beneficiează de suspensia cu trei moduri de setare: Normal, Sport sau Sport Plus. În oricare din aceste moduri, suspensia este relativ fermă, dar în Normal e suficient de maleabilă pentru a fi confortabilă în oraș. Dacă aleg Sport sau Sport Plus, tranziția este evidentă și Seria 1 devine extrem de precisă pe viraje. Un element important pentru a obține o ținută de drum atât de bună este distribuția maselor, care în cazul noului Seria 1 este 50:50. În modul Sport Plus, ESP-ul este decuplat, dar e nevoie de multă exagerare cu pedala de accelerație pentru a face spatele să plece. Per total, inginerii BMW au reușit să pună un zâmbet pe fața celui de la volan. Și asta spune tot despre cum se comportă mașina. În oraș sau la viraje.
Vizibilitate
La capitolul vizibilitate, Seria 1 suferă puțin la manevrele cu spatele din cauza formei lunetei. Dar BMW a avut grijă să doteze, opțional ce-i drept, acest model cu senzori de parcare și o cameră de luat vederi. Oglinzile laterale sunt mai mari față de cele folosite de generația anterioară și acest lucru este pozitiv pentru vizibilitate.
Sistem de asistență la parcare și Cameră de luat vederi spate
O vedere clară în situații neclare: sistemul de asistență la parcare și camera de luat vederi spate a BMW Seria 1 îți oferă o vedere cuprinzătoare și perspective noi. Sistemul opțional de asistență la parcare (PDC) permite parcarea corectă chiar și în spații înguste. Senzorii ultrasonici măsoară distanța dintre automobil și obstacol. Un semnal acustic te avertizează de posibile pericole și reduce astfel șansele unor daune produse în timpul parcării. Împreună cu sistemul de navigație, sau de la echipamentul Radio Professional încolo, aceste informații sunt afișate pe Control Display. Un sistem simplu în culori arată distanța în verde, galben sau roșu; te ajută să gândești mai ușor de cât spațiu ai nevoie.
Camera de luat vederi spate îți oferă de asemenea un sprijin binevenit atunci când parchezi. Liniile interactive ale benzii din imagine informează conducătorul auto dacă locul de parcare este suficient de mare sau nu. Funcția zoom îți permite să reglezi imaginea astfel încât să poți atașa o remorcă de cârligul de tractare fără a avea nevoie de asistență suplimentară.
Tehnologie
BMW a vrut să țină pasul cu vremurile și a reușit. La capitolul tehnologie la bord, BMW-urile din ziua de azi sunt la fel de cool ca un iPhone. Poți accesa internetul prin intermediul telefonului cuplat prin Bluetooth, exista aplicații pentru telefoanele inteligente, iar sitemul de navigație este unul dintre cele mai bune. Display-ul central este generos ca dimensiuni și poate afișa o multitudine de informații. Putem alege să vedem harta sistemului de navigație, muzica pe care o ascultăm, agenda telefonului, sau alte două indicatoare analogice pentru puterea și cuplul folosit. Totul foarte ușor de controlat prin intermediul butonului rotativ amplsat între cele două locuri din față. Navigație conectată – Servicii Google™.
Să călătorești este minunat. Mai ales când ești informat tot timpul în mod ideal, ajungi la destinație la timp și fără ocoliri și știi unde să găsești cel mai apropiat hotel sau un restaurant bun. Acasă poți găsi tot ce vrei să știi cu Google. Iar acum, poți să faci la fel și cu BMW ConnectedDrive: la volan și la fața locului.
Design
BMW a schimbat multe la Seria 1 odată cu noua generație. Atât spatele, cât și fața acestui model au fost schimbate dramatic, iar rezultatele nu au fost pe placul tuturor. A reușit să păstre un profil aproape identic, noua Serie 1 fiind ușor de identificat când este privită din lateral. Din față avem blocuri optice cu o formă ceva mai ciudată. Însă mașina arată mult mai bine în realitate față de fotografii, iar acest lucru a fost confirmat și de numeroasele capete întoarse pe stradă, mai ales din partea bărbaților. Odată cu maturizarea design-ului, au venit și alte lucruri asociate acestui proces în cazul oamenilor, respectiv tendința de avea mai multă grijă de garderobă. Iar când spui BMW și Pachet M, n-ai cum să greșești. Nuanța superbă a exemplarului testat se numește Albastru Estoril și costă 688 euro cu TVA inclus.